Dotaz:
Telefonické jazykové poradenství
Konkrétní dotaz:
Volá do jazykové poradny hodně lidí?
Klíčové slovo:
telefon
Odpověď:
Zájem o telefonické poradenství je soustavný, jeho intenzita různá, nižší vytížení poradny bývá například o letních prázdninách. Průměrně během jednoho dopoledne (v čase 10–12 hod.) do jazykové poradny zavolá 15–20 zájemců o radu, často s více dotazy.
Dotaz:
Telefonické jazykové poradenství
Konkrétní dotaz:
Byl jsem zvyklý, že jazyková poradna funguje i odpoledne. To už neplatí?
Klíčové slovo:
telefon
Odpověď:
Jazyková poradna funguje každý všední den dopoledne, mezi 10. a 12. hodinou. Odpolední jazykovou poradnu roku 2020 nahradila nově spuštěná Databáze jazykových dotazů, v níž je možné vyhledávat odpovědi na nejrůznější jazyková úskalí.
Dotaz:
Telefonické jazykové poradenství
Konkrétní dotaz:
Funguje telefonická jazyková poradna každý den?
Klíčové slovo:
telefon
Odpověď:
Telefonická linka jazykové poradny je vám k dispozici každý všední den od 10 do 12 hodin. V době letních prázdnin bývá její činnost omezena na tři dny v týdnu (úterý–čtvrtek).
Dotaz:
Telefonické jazykové poradenství
Konkrétní dotaz:
Telefonní linka jazykové poradny je velmi často obsazena. Jste hodně vytíženi?
Klíčové slovo:
telefon
Odpověď:
Ano, telefonní linka bývá někdy skutečně vytížená, na základě vyjádření našich tazatelů však máme ověřeno, že se na několikátý pokus nakonec dovolali.
Dotaz:
Telefonické jazykové poradenství
Konkrétní dotaz:
Funguje jazyková poradna bezplatně?
Klíčové slovo:
telefon
Odpověď:
Telefonické konzultace jazykových dotazů jsou bezplatné, respektive platíte cenu běžného telefonického hovoru. Placená služba je písemné vypracování odpovědi na jazykový dotaz. O tu je třeba požádat e-mailem (poradna@ujc.cas.cz) a do předmětu napsat „žádost o vypracování odpovědi na jazykový dotaz“. Další informace naleznete na adrese http://www.ujc.cas.cz/jazykova-poradna/zakladni-kontakty.html.
Dotaz:
Telefonické jazykové poradenství
Konkrétní dotaz:
Nedaří se mi dovolat do jazykové poradny, proč není možné čekat na lince na spojení?
Klíčové slovo:
telefon
Odpověď:
Bohužel, současné technické nastavení tento způsob spojení neumožňuje. Můžeme vám jen doporučit opakovat volání.
Dotaz:
Zkratky grafické
Konkrétní dotaz:
Když uvádíme na firemním webu kontakty, píše se před konkrétním telefonním číslem správně „telefon“ zkráceně jako „tel.:“ (s tečkou) nebo jenom „tel:“ (bez tečky)?
Klíčové slovo:
telefon
Odpověď:
Slova se běžně zkracují tak, že se uvede pouze začátek (jedno až několik písmen) a zbytek se nahradí tečkou. Po tečce se píše mezera nebo jiné interpunkční znaménko. Slovo „telefon“ se standardně zkracuje jako „tel.“, tedy rozhodně s tečkou. Pokud se touto zkratkou uvádí konkrétní telefonní číslo, je obvyklé jeho uvození dvojtečkou, která se v takovém případě píše natěsno za tečku.
Zvažované varianty:
tel.:
tel:
Poslední užití:
29.5.2015
Atributy odpovědi
Jazykový zdroj:
Internetová jazyková příručka. (platí od 2008)
Dotaz:
Zkratky grafické
Konkrétní dotaz:
Když uvádíme na firemním webu kontakty, píše se před konkrétním telefonním číslem správně „telefon“ zkráceně jako „tel.:“ (s tečkou) nebo jenom „tel:“ (bez tečky)? A kdyby se to případně zkracovalo jen na první písmeno „t“, musí být před dvojtečkou tečka?
Klíčové slovo:
telefon
Odpověď:
Slova se běžně zkracují tak, že se uvede pouze začátek (jedno až několik písmen) a zbytek se nahradí tečkou. Po tečce se píše mezera nebo jiné interpunkční znaménko. Slovo „telefon“ se standardně zkracuje jako „tel.“, tedy rozhodně s tečkou. Pokud se touto zkratkou uvádí konkrétní telefonní číslo, je obvyklé jeho uvození dvojtečkou, která se v takovém případě píše natěsno za tečku.
Slovo „telefon“ je samozřejmě možné zkrátit až na pouhé jedno počáteční písmeno jako „t.“. Je však třeba počítat s tím, že ze zkratky samotné lze těžko poznat, které slovo zastupuje. Srozumitelnost může ovšem zajistit okolní kontext.
Zvažované varianty:
tel.:
tel:
t.:
t:
Poslední užití:
3.1.2017
Atributy odpovědi
Jazykový zdroj:
Internetová jazyková příručka. (platí od 2008)