Dotaz:
Dotazy pro jiné subjekty
Konkrétní dotaz:
Na základě čeho se v médiích rozhodují, které prostředky genderově neutrálního vyjadřování použijí? Proč zvolí třeba přísudkový tvar v množném čísle, když je podmět v čísle jednotném (např. nebinární zpěvák jsou)?
Klíčové slovo:
genderová neutrálnost; genderově neutrální vyjadřování
Odpověď:
Jednotlivá média či redakce si mohou samy stanovit, které prostředky využijí pro informování o nebinárních osobách, pro svá rozhodnutí mohou mít různé důvody. Váš dotaz by proto měl být směřován spíše na tyto subjekty.
Dotaz:
Dotaz pro jiné odborníky (lingvisty)
Konkrétní dotaz:
Pracuji ve školství a nevím, jak mám vyučovat ukrajinské děti češtině.
Klíčové slovo:
Ukrajina
Odpověď:
Bohužel, jazyková poradna není zaměřena na didaktickou problematiku. Doporučujeme vám obrátit se na pedagogy, kteří se věnují výuce češtiny jako cizího jazyka, popřípadě na Asociaci češtinářů.
Dotaz:
Školní výuka
Konkrétní dotaz:
Jak by se mělo postupovat při zadávání slohových prací, aby byly instrukce pro studenty jednoznačné?
Klíčové slovo:
slohová práce
Odpověď:
Jazykové poradna není didaktické pracoviště, proto se nemůže k dané problematice vyjádřit. Doporučujeme vám obrátit se například na Asociaci češtinářů.
Dotaz:
Školní výuka
Konkrétní dotaz:
K čemu je dobré učit žáky slovesný vid?
Klíčové slovo:
slovesný vid
Odpověď:
Jazyková poradna není didaktické pracoviště, proto dost dobře nemůže obsáhnout všechny důležité aspekty zařazení informací o slovesném vidu do výuky. Jisté je, že vhled do dané problematiky rozšiřuje u uživatelů jazyka povědomí o sémantice, o vyjadřování kategorie času, průběhu děje, celkově jde jistě o nedílnou součást osvojování myšlení o jazyce. Pro informace o slovesném vidu z hlediska didaktiky vám doporučujeme obrátit se například na Asociaci češtinářů.
Dotaz:
Školní výuka
Konkrétní dotaz:
Ve školní úloze je úkol podtrhnout tvrdé slabiky. Co to je tvrdá slabika?
Klíčové slovo:
slabika
Odpověď:
Pojem tvrdá/měkká slabika se vyskytuje v didaktické literatuře, lingvistické texty s ním nepracují. Ve školní výuce jsou jako tvrdé označovány slabiky hy, chy, ky, ry, dy, ty, ny, měkké slabiky ži, ši, či, ři, ci, ji, di, ti, ni. Vzhledem k tomu, že jazyková poradna není didaktické pracoviště, pro více informací vám doporučujeme obrátit se na didaktiky, např. na Asociaci češtinářů.
Dotaz:
Dotaz pro jiné odborníky (lingvisty)
Konkrétní dotaz:
Pomůžete mi s přepisem z thajštiny do češtiny?
Klíčové slovo:
transkripce
Odpověď:
Bohužel, pro thajštinu nemáme k dispozici ani patřičné vzdělání v tomto jazyce, ani transkripční tabulky. Doporučujeme obrátit se s prosbou o radu např. na odborníky z Orientálního ústavu AV ČR.
Dotaz:
Dotaz pro jiné odborníky (lingvisty)
Konkrétní dotaz:
Slyšel jsem v médiích tvrzení, že k jazykovému citu je nutné mít i hudební sluch.
Klíčové slovo:
didaktika
Odpověď:
Souvislost jazykového citu a hudebního sluchu je zmiňována zejména v různých odborných pracích z oblasti didaktiky, konkrétně v souvislosti s osvojováním si mateřského jazyka u dětí a učením se cizímu jazyku. Obecně lze shrnout, že hudební sluch a smysl pro rytmus jsou při těchto činnostech pozitivními faktory, nejde však o podmínku, tj. i bez nich se jedinec může jazyk naučit. Pro podrobnější informace vám doporučujeme obrátit se na odborníky v didaktice.
Dotaz:
Školní výuka
Konkrétní dotaz:
Musí mít slohový útvar životopis nadpis Životopis?
Klíčové slovo:
životopis
Odpověď:
Jazyková poradna není didaktické pracoviště ani nemá k dispozici metodické podklady pro slohovou výuku. Doporučujeme vám tuto otázku konzultovat s odborníky z oblasti pedagogiky.
Poslední užití:
6.6.2022
Atributy odpovědi
Kam odkazujeme: Na odborníky z oblasti pedagogiky.