Dotaz:
Hodnocení formulace
Konkrétní dotaz:
Máme reklamní slogan: "Slevy až všude, kam se podíváš." Zdá se mi, že je v něm nadbytečné slovo "až". Co si o tom myslíte?
Odpověď:
Sdělení je formulováno neobratně, souhlasíme s vypuštěním výrazu „až“: „Slevy všude, kam se podíváš.“
Zvažované varianty:
Slevy až všude, kam se podíváš.
Slevy všude, kam se podíváš.
Dotaz:
Stylizace formulace
Konkrétní dotaz:
V reklamě jsem si všimla věty, která se mi moc nelíbila: „Pomáháme dětem plnit si své sny.“ Přemýšlela jsem, jak bych ji mohla přeformulovat, a napadlo mě: „Pomáháme dětem plnit jejich sny.“ Nebo by to šlo ještě jinak?
Odpověď:
Původní podoba sloganu je problematická, neboť zhuštěné vyjádření může vést čtenáře k nejistotě, o čích snech se hovoří. Vaše formulace je přesnější, a tedy vhodnější. Slogan by mohl být formulován též ve formě souvětí, např.: „Pomáháme dětem, aby si plnily (své) sny.“
Zvažované varianty:
Pomáháme dětem, aby si plnily sny.
Pomáháme dětem plnit si své sny.
Pomáháme dětem plnit jejich sny.
Pomáháme dětem, aby si plnily své sny.
Dotaz:
Přivlastňování podmětu
Konkrétní dotaz:
Mám ve větě „Co ale ovlivníte, je zabezpečení svého/vašeho majetku při povodni nebo záplavě“ užít zájmeno vašeho, nebo zájmeno svého?
Klíčové slovo:
váš versus svůj
Odpověď:
Na užití zvratného přivlastňovacího zájmena svůj existuje několik pravidel. Pokud je předmět, k němž se váže dané zájmeno, přivlastňován podmětu nebo původci děje, užívá se zájmeno přivlastňovací zvratné. Pokud ne, užívá se zájmeno přivlastňovací. V reklamních textech je však situace trochu jiná. Pro zdůraznění vlastnictví se v takových případech užívá daleko více zájmeno váš. Ve větě „Co ale ovlivníte, je zabezpečení vašeho majetku při povodni nebo záplavě“ je tedy možné užít jak zvratné zájmeno svůj (ve tvaru svého), tak přivlastňovací zájmeno váš (v této větě tedy ve tvaru vašeho). Z mluvnického hlediska je užití přivlastňovacího zájmena hodnoceno jako nesprávné, z hlediska funkčního má však jistá žánrová uplatnění (např. záměrem pisatele může být adresnější vyjádření nabídky, ujištění, přesvědčení apod.). Přivlastňovací zájmeno může být také příjemcem hodnoceno negativně, vhodnější je proto užít zájmeno zvratné.
Poslední užití:
27.10.2017
Atributy odpovědi
Jazykový zdroj:
Internetová jazyková příručka. (platí od 2008)
Upřesnění příručky, časopisu apod.:
Konkurence přivlastňovacích zájmen
Dotaz:
Možnosti vyznačování v textu
Konkrétní dotaz:
Mohu pro vyznačení v textu užít též verzálky, např. ve větě: Chovej vlastní slepice a jez BIO vejce?
Klíčové slovo:
verzálky; vyznačování
Odpověď:
Česká státní norma 01 6910 sice verzálky pro vyznačování v běžném textu nedoporučuje, v reklamních textech se s tímto způsobem ale setkáváme běžně, uvedená věta je tedy podle našeho názoru graficky v pořádku.
Poslední užití:
29.1.2018
Atributy odpovědi
Jazykový zdroj:
ČSN 01 6910. 2014. (platí od 2014)
Upřesnění příručky, časopisu apod.:
10.7 Vyznačování verzálkami nebo vkládáním do uvozovovek (s. 31)
Dotaz:
Uvádění webové adresy
Konkrétní dotaz:
Je potřeba uvádět v reklamě u webových adres zkratku www?
Klíčové slovo:
webová adresa; www
Odpověď:
Typografické příručky normují pouze úpravu dokumentů, v nichž je vyžadována přesná citace, na reklamní texty se tyto normy nevztahují. V daném případě nejde o otázku jazyka či typografie, ale zvyklosti v oboru.